Fyra månader senare

Fyra månader har gått sedan vi Vinter.tjejer avslutade
30-dagarsutmaningen. När vi började i september hade de flesta av oss tränat en del, vissa mer regelbundet än andra. Vi tyckte nog att vi hade hyfsad koll på det här med kosten, men det visade sig att det fanns mycket mer att lära.

Under hela utmaningen gick vi till hundra procent in för att äta rätt och träna. Vi följde slaviskt de rekommendationer vi fick av de personliga tränarna Petter, Jimmy, Tobias och Lisbeth. Och det gav resultat!
Förutom att vi gick ner i vikt (totalt nästan en person) blev vi piggare och fick massor av nya kunskaper. Nu fyra månader senare håller vi fortfarande fast vid det vi lärt oss. Vi har hittat en bra balans mellan kost och träning!

Kosten har betydelse
Nu vet vi hur viktigt det är för förbränningen vad vi äter, när vi äter och hur ofta. Många av oss har ätit för lite och fel tid på dygnet. Gårdagens middag till frukost och bara något lätt på kvällen är något helt nytt, tidigare blev det ofta tvärt om. Och fett vet vi nu är bra, bara det är rätt fett!
De flesta av oss kör 80/20-metoden, d v s till 80 procent följer vi vår kostplan och till 20 procent "fuskar" vi, framför allt under helgerna. Då unnar vi oss choklad, ost, chips, vin och lite annat gott som sätter den där extra guldkanten på fredagsmyset och middagen på lördag.

Tränar regelbundet
Träningen har blivit en självklar del i vardagen. Vissa tränar några luncher i veckan, andra föredrar kvällarna och andra lägger fokus på helgerna. Alla verkar i alla fall ha hittat en rutin som fungerar för dem.
De flesta av oss tränar 2-4 gånger per vecka i gymmet och varvar styrketräning med intervaller. Till det lägger vi till promenader eller skidåkning (både utför och på längden), några har även fortsatt att träna med PT för att ta sin träning vidare.
Jag själv som aldrig gillat styrketräning tycker numera att det är riktigt roligt att träna själv i gymmet.
Ulrika tycker att det har blivit både roligare och enklare att laga bra mat som barnen också uppskattar.
Helena är nöjd över att äntligen ha kommit igång och hittat en livsstil som håller.
Sofia tycker det är bra med en PT som hejar på henne, men som också påpekar när hon gör fel.
Carola gillar hela konceptet med 30-dagarsutmaningen och den anpassade träningen.
Linn tycker det har varit roligt att göra det här tillsammans och att det varit en fördel att vi både kunde "peppa" och hålla koll på varandra:-)

Och vi andra kan bara instämma…

//Vinter.BM