Dag 13. Varför 30 dagar?
Jimmy Ingemansson

Det är tredje gången Inpuls kör den här utmaningen. Varför just 30 dagar och hur har ni tänkt kring upplägget? Jag frågar PT Jimmy Ingemansson.

-Ibland måste man utmana sig själv rejält för att få till en livsstilsförändring, menar Jimmy. Under fyra veckor fokuserar vi på att förbättra allt som rör kosten, träningen och sömnen, så mycket vi bara kan.

-Och 30 dagar är en bra tid, alla hinner se resultat. Dessutom får vi också chans att se trender hos varje person, vilket ger oss bättre möjlighet att korrigera där det behövs. Kanske handlar det om att sova mer, äta tidigare på dagen, träna annorlunda eller göra andra förändringar som påverkar förbränningen positivt, förklarar Jimmy.

-På de här veckorna hinner man också upptäcka allergier. Vissa har blivit av med både eksem och andra hudutslag när de gjort uppehåll med gluten och laktos. En del upptäcker också att de blir mycket piggare när de slutar med kaffe. För i små doser är kaffe uppiggande, men i större mängder så tappar man energi.

-För att orka ta sig igenom alla 30 dagar koncentrerar vi oss på en vecka åt gången. Det är lättare att se sju dagar framåt än 30 dagar. Varje vecka har vi olika fokus och vi lägger till nya recept. 

Vem kan göra utmaningen?

- Utmaningen passar framför allt de som hamnat på en platå när det gäller sin hälsa och som vill komma vidare, men även de som vill gå ner i vikt och nybörjare. Vi har sett att förutom en ökad medvetenhet har många fortsatt med sina nya goda vanor och det är ju precis det vi vill, avslutar Jimmy.

Tre tips som ökar förbränningen

-Sov 7-9 timmar varje natt - för lite sömn minskar förbränningen.
-Träna högintensiva pass - då påverkas de hormoner som ökar förbränningen.
-Ät rätt, ofta och tidigt på dagen - det ökar förbränningen och minskar suget på kvällen.