Dag 24. Träningen - en god rutin
Carola tränar

Carolas mål med utmaningen är framför allt att komma igång med träningen igen efter ett års uppehåll. Och så här tredje veckan är hon på god väg.

-Det var lättare än jag trodde att börja träna igen. Jag har fått in en bra rutin där jag kombinerar styrkepass med intervallträning och promenader, berättar Carola. Styrkan kör jag på gymmet i stan, intervallerna kör jag hemma på min gamla motionscykel som jag tagit in från garaget. Det fungerar utmärkt. Och promenera kan jag göra där jag befinner mig för tillfället.

-Det är jättebra att vi får individuella träningsprogram som anpassas efter var och en. En positivt överraskning var att jag kan köra på både crosstrainer, roddmaskin, cykel och löpband. Det gör att alla kan välja det som passar bäst för just dem. 

-Jag tror att just intervallerna annars kan skrämma många, men den är riktigt kul måste jag säga. Framför allt är den effektiv, man gör snabbt framsteg i sin träning.

Att träffa en personlig tränare uppskattar Carala. Det är något hon vill fortsätta med även efter utmaningen. 

-Med stöden av en PT så tvingas jag töja på min maxgräns. Det är också bra att få den inspirationen för att lyckas bibehålla och kanske öka sin träningsnivå. Om det blir varje, varannan eller var tredje månad, det får jag se avslutar hon.

//Vinter.BM