Vi detoxar för att bli kvitt gifter i kroppen, ändra dåliga kostvanor och för att ge oss en nystart. Att förändra våra kostvanor är väldigt svårt och utmanande, men vi tänker förenkla lite för er och komma med en komplett meny med handlingslista för 5 dagar. Du behöver alltså inte komma på vad eller hur du ska laga maten utan kan helt enkelt följa listan och recepten, då blir det betydligt enklare att utföra. Följ oss på denna resa och lär dig massvis om hälsosamma val och goda maträtter! Vi ska även se till att du mår helt fantastiskt efter denna detox. Vi finns på våra sociala medier i 5 dagar för att guida dig igenom och svara på frågor. 

Det vi ska undvika i vår detox är följande - socker, salt, alkohol, nikotin, kaffe, kött, fisk, fågel, vilt, gluten och laktos. Med andra ord en riktig rensning och en rejäl utmaning.

Det vi ska äta denna vecka är grönsaker, frukt, frön och nötter och vatten.

Vi ska äta extra av vissa råvaror som gynnar matsmältning och rensningen. Det kan till exempel vara cayennepeppar, vanilj, kanel, ingefära, koriander och liknade örter och kryddor. Det kan också vara frukt som päron och blåbär. Det blir även en fiber och proteinrik kost från olika frön som magen mår bra av.

Använd fritt följande för att smaksätta maten - citrusfrukt (skal samt juice), olivolja, vitlök, chili, färska örter, rostade nötter, oliver, peppar och liknande torra kryddor. 

Jag gör det lite enklare genom att vi äter samma mat till lunch och middag för att undvika att hamna i köket precis hela dagen. De flesta rätter (förutom till exempel första dagen då vi juicerensar funkar utmärkt till hela familjen). Uppmuntra alla att äta samma mat, laga inte köttbullar med pasta till barnen utan lär dem uppskatta färska örter och rena, råa grönsaker och ingredienser.  Har ni väldigt aktiva barn i familjen som tränar hårt så lägg till kyckling, fisk, kött eller skaldjur på deras tallrik. Kom ihåg att det handlar om 5 dagar.

Vad kan du förvänta dig under och efter denna detox?

Vi mår alla olika under en rensning, det beror mycket på din tidigare livsstil. Har du levt ohälsosamt länge så kommer du säkert uppleva starka reaktioner de första dagarna. De goda nyheterna är att kroppen återhämtar sig snabbt och det kommer att gå över. Vanliga reaktioner de första dagarna är huvudvärk, trötthet, illamående och minskat matsug.

De goda nyheterna och de positiva förändringarna är att du kommer att känna dig otroligt pigg och vakna innan klockan på morgonen, du kommer att sluta känna dig uppblåst, magen mår mycket bättre, hungern minskar, immunförsvaret ökar, kroppsfettet kan börja minska samt att du får en nystart och en chans att fortsätta med vissa nya vanor som får dig att må bättre. För att nämna ett par stycken positiva saker som kan komma av en detox, men listan kan göras väldigt lång.

Vad kan du göra för att må lite bättre om du känner dig hängig de första dagarna?

  • Drick vatten! Vatten hjälper dels rensningen men kan även hjälpa mot huvudvärken. Istället för kaffe så drick te, men köp ett rött eller grönt löst te för hela veckan, inga tepåsar med andra tillsatser.
  • Träna! Boka in dig på pass redan innan veckan startar och håll dig till ditt träningsschema. Starta eller avsluta dagen med en lång promenad, de lättar huvudvärken att komma ut och få frisk luft och att röra på sig. Rör på dig varje dag. Undvik att ta till värktabletter, tanken är vi även ska utesluta onödig medicinering om det inte är absolut nödvändigt (det betyder inte att du ska sluta med din blodtrycksmedicin eller annan medicinering ordinerad av läkare). 
  • Vila! Ett annat sätt att må bättre under rensningen är att vila dig i form, unna dig mer vila under dessa dagar, kanske ta en tupplur mitt på dagen och lägg dig tidigt på kvällen.

Ingen mat du handlar eller äter dessa 5 dagar ska behöva värmas i mikrovågsugn denna vecka eller heller inte ha en lång innehållslista. Vi ska äta enkla näringsrika och goda rätter utan onödiga tillsatser eller tillagningssätt. Se till att inte missa några mellanmål, de är viktiga för att undvika hunger, vi kanske inte äter lika mycket som vanligt dessa 5 dagar men tanken är inte att gå runt och vara hungrig och ha lågt blodsocker hela tiden. Är du hungrig så ät lite extra till mellanmål. Köp en olivolja du tycker om att använd extra på de flesta måltider denna vecka. En av anledningarna till att det blir mycket olja, nötter och avokado denna detox är för att det innehåller mycket goda fetter vilket ger mättnadskänsla. 

Varje dag kommer att starta på samma sätt, med en kopp varmt vatten med lite pressad citron, en skiva färsk ingefära och lite cayennepeppar.

Glöm inte att denna detox bara varar i 5 dagar, det kan du ge din kropp! Ta även till dig dessa viktiga råd så blir din kropp extra glad -

Drick vatten

Svettas ut gifterna ur kroppen, träna!

Ät råa grönsaker och frukt

Sov mer än du brukar

comments powered by Disqus