Shutterstock _60536710TIPS 1
Ta bort gluten från din kost!
Undvik produkter som pasta, musli, bröd, cous-cous, välling, vissa charkvaror och godis m m.

Gluten finns i väldigt många livsmedel idag, tittar vi i vår varukorg när vi handlar så dominerar ofta produkter som innehåller gluten. Glutenproteinet finner du främst i spannmål som VETE, KORN och RÅG. De senaste femtio åren har spannmål utvecklats otroligt mycket, det är inte längre samma näringsrika produkt som det en gång var. Spannmålen har helt enkelt modifierats så hårt för att kunna växa snabbare, generera mer mängd, tåla klimatet bättre och bli mer resistenta mot skjukdomar osv. Mycket av detta har gjorts utan att riktigt titta på slutresultaten och hur produkten sedan påverkar oss människor och djur som äter det. Idag kan vi läsa mer och mer forskning som visar på de negativa hälsoeffekterna, listan är lång, vi pratar de flesta av våra folksjukdomar. Ett nytt begrepp börjar även ta form, glutenmage.

Samtidigt som spannmålsprodukterna har försämrats har det allmänna kostrådet varit sedan tidigt 80-tal att äta mycket "hälsosamma spannmålsprodukter" varje dag. Vete, korn och råg finns i vår frukost, mellanmål, lunch och middag, varje dag. Det är en stor bidragande faktor till att vår kroppsfett har ökat kraftigt sedan 1980-talet.

Det är väldigt utmanade att helt ta bort gluten från kosten när vi ätit sådana mängder under en lång tid, många pratar nu om glutenberoende. Lyckas man ta bort gluten, så känner man snabbt av de positiva effekterna, du kommer med en gång att känna dig mindre uppblåst och mer energisk. På bara någon vecka har din kroppsfett med all säkerhet minskat något. Över de kommande veckorna kommer din förbränning att fortsätta öka och även inflammationer i kroppen kommer att minska.

Ät istället rotfrukter, råris, quinoa eller vildris.

Prova i en vecka och se resultatet!