TIPS 11

En dos av Omega 3

Vi arbetar och uppmuntrar först och främst naturlig och näringsrik kost för allmänt välmående, bättre hälsa och prestation. Vi uppmuntrar ytterst få kosttillskott eftersom vi anser att man kan tillgodogöra sig det mesta med hjälp utav en väl balanserad kost. Ibland kan det dock vara svårt att få i sig rätt mängd och kvalitet på vissa livsmedel och näringsämnen. Först då kan man ta hjälp ut av kosttillskott. Kosttillskott kan tas under en begränsad tid tills man når önskat resultat. Omega 3 är ett sådant tillskott vi uppmuntrar, just för att det kan vara svårt att tillgodogöra sig det genom sin vanliga husmanskost.

Du finner även Omega 3 i livsmedel som valnötter, linfrön och linfröolja. Kött innehåller Omega 3 men endast de djur som får gå på gräsbete, därför är det alltid att föredra. Fet fisk som makrill är rikt på Omega 3, det går alltså inte att köpa den billigaste laxen och förvänta sig att det tillgodoser vårt behov. Tittar man på de få livsmedel ovan kan man också räkna ut hur ofta man äter det. Jag tror de flest skulle erkänna - inte så ofta.

Vi pratade om hälsosamt fett tidigare i veckan, och hälsovinsterna man kan uppnå genom att äta fet fisk till exempel för att det innehåller just Omega 3. Det har gjorts otroliga mängder studier på just Omega 3 och hur det påverkar vår hälsa, främst hur det påverkar hjärta och kärl. Omega 3 anses ha en antiinflammatorisk effekt som ger en positiv effekt på hälsan. Intresset för Omega 3 har funnits länge, man såg tidigt hur människor på Grönland till exempel som levde till stor del på fet fisk inte hade samma hälsoproblem som andra delar av världen.

Som vi pratade om i tidigare inlägg så har hälsosamt fett en positiv effekt på vår förbränning, och det gäller framförallt Omega 3. Prova ett tillskott på Omega 3 och följ rekommenderad daglig dos under 4 veckor tillsammans med lågkolhydratkost (framförallt glutenfritt) för fina resultat på vågen.   

 

//Jimmy