TIPS 12

Må bra av mellanmål!

Det är ganska lätt om man bestämmer sig att avstå från det ordinarie fikat som kontoret erbjuder, kakor och bröd i alla former. Det kan de flesta motivera sig till och hålla under en längre tid. Problemet är att hitta något annat att äta istället som ger mättnadskänsla, håller en energisk hela dagen samt gynnar viktminskningen.

Det första man griper efter är frukt, gärna en hel hög och äter under dagen. Man äter säkert även frukt efter middagen som kvällssnack, kanske en fruktsallad. Frukt (oavsett sort) har en positiv stämpel som hälsokost.  Det stämmer till viss del, det finns frukter som ger bra med antioxidanter, vitaminer och mineraler. Problemet är dock fortfarande att du kan få i dig alldeles för mycket fruktsocker! Fruktos kan vara en riktig luring som gör att viktminskningen stannar av eller rent av gör det värre om man överdriver. Frukt med måtta som sagt, och har viktnedgången stannat av så prova en vecka helt utan frukt.

Det vi vill välja istället är följande, det är väldigt enkelt:

Hacka råa grönsaker som blomkål, paprika och broccoli. Blanda även en skål med pumpakärnor och solrosfrön.

Det ger dig kolhydrater utan att öka ditt blodsocker nämnvärt, det ger mättnadskänsla och en otrolig energi att jobba på fram till lunch eller resten av dagen. Det har bara positiva hälsoeffekter, du kommer ifrån att alltid vara hungrig, kommer definitivt att gynna din vikt, och är enkelt och gott! Vänj dig vid att äta råa grönsaker igen, det är det bästa råd jag kan ge!

 

//Jimmy