TIPS 15

Signa upp för en helt ny fysisk utmaning!

Att träna och ändra sina kostvanor enbart för att gå ner i vikt är ofta inte nog motiverande för att göra framsteg. Detta är en väldigt vanlig anledning till varför mångas nyårlöften inte håller speciellt länge. Det jag också märkt är att även om många vet om att man har högt blodtryck eller kolesterol, nära till diabetes eller andra hälsoproblem, så ger det inte heller nödvändigtvis den motivation som krävs för att göra ordentliga förändringar på kost och träning. Man fortsätter ändå i gamla hjulspår.

Det krävs något mer, något som verkligen betyder något, som känns viktigt för dig och som ger ett riktigt lyckorus när man uppnått det. I många år har jag hjälpt motionärer att träna och förbereda sig inför olika utmaningar som löpning, cykling, triathlon, bergsbestigningar och en rad olika tävlingar inom sport. Jag kan säga att känslan som alla upplevt efter avslutat lopp är att man helst av allt vill springa hem med en gång och anmäla sig för ytterligare utmaningar. De flesta av dessa motionärer har aldrig gjort något likande tidigare, de kanske inte ens hade ett träningsintresse tidigare och trodde inte heller att de hade kapaciteten eller de fysiska kraven som krävdes. Men de vågade prova något nytt, och som en extra bonus nådde de sin målvikt.

Det kan alltså vara väldigt effektivt att inte enbart fokusera på vikten, att istället fokusera på att göra livsstilsförändringar för att klara av något fysiskt krävande. Signa upp för något nytt som du kanske inte provat tidigare, om det så är längdskidåkning eller triathlon. Att testa något nytta kan ge förnyat träningsintresse och kanske hittar du något du har lätt för och som ger snabb utveckling. Utmana också dig själv att prova en längre mer krävande utmaning. Att springa 5km till exempel krävs inte tillräckligt stor omställning och kommer heller inte förändra din hälsa nämnvärt. Anmäl dig till något under 2013 och ta reda på vad de fysiska kraven är för att klara utmaningen. Sedan fokuserar du på det till 100%, låt inget komma i vägen!

Det som ligger bakom denna teori är till stor del endorfiner. Det är en stor drivkraft för oss som vi gärna söker efter. När vi en gång har upplevt en otrolig endorfinkick tack vare att vi gjort och uppnått något som varit väldigt fysiskt krävande, så vill kroppen hela tiden har mer.

 

//Jimmy