Förbränningstips 2

TIPS 2
Reducera socker från kosten!

Jag kan börja detta inlägg på precis samma sätt som gårdagens. Socker i alla dess former finns i väldigt många livsmedel som åker i varukorgen varje gång vi handlar. Vi får därför för mycket socker i varje mål vi äter, från tidig morgon till sena kvällen. Varorna vi köper är idag ganska bra på att dölja mängden socker eller om det är tillsatt sötningsmedel, man måste därför vara noga att läsa det finstilta. Socker som alla vet är en snabb kolhydrat som ger en kort och intensiv ökad energi och välmående. Det är idag associerat med många av våra hälsoproblem. Dessa hälsoproblem infinner sig inte plötsligt utan riskerna ökar gradvis i takt med att vår kroppsfett ökar.

Vi är idag väldigt beroende av socker, många upplever det svårt att ta bort exempelvis godis eller läsk helt och hållet. Jag tror de flesta vet att socker påverkar vår hälsa negativt på många sätt. Socker blir mestadels fett på magen vilket forskning visat är särskilt ohälsosamt. Man har två val, antingen så reducerar man socker gradvis, känner man att man ständigt misslyckas med det så får man prova en vecka helt utan socker för att komma ifrån begäret. De flesta som misslyckas får ofta i sig för mycket socker i någon form ändå, från produkter de inte inser innehåller socker i någon form eller sötningsmedel, alltså föder man hela tiden begäret. Då kan nolltolerans fungera.

Om man är ute efter att reducera kroppsfett kan det även vara ide att prova att ta bort eller reducera frukt ett tag, det innehåller också mycket socker.

Man ska även vara vaksam för produkter som står reducerat socker eller sockerfritt på. Ofta finns då sötningsmedel av olika slag tillsatta, med precis lika negativ effekt som om det varit vanligt socker. Den enda skillnaden blir kanske att produkten smakar sämre.

Testa att reducera socker januari ut för garanterat fina resultat! Känns det tungt så avled den känslan med ett utmanande träningspass!