Förbränningstips 5

TIPS 5
Minska stress
Här följer några enkla tips för att minska stress:

Se till att gå och lägga dig kl 22 minst två kvällar i veckan, sömn är fortfarande det bästa sättet att återhämta sig. Det är sömnen före kl 24 som räknas inte sömnen på lördag-söndagmorgon. Vi kan inte heller ackumulera sömn, d v s ta igen sömn på din 4-veckorssemester, vi måste få in mer sömn i vardagen.

Begränsa alkoholmängden. Bättre att ta något glas då och då än att dricka mängder på helgerna. Går man igenom en stressig period kan man ta en alkoholfri månad, kanske två gånger per år. Dels påverkar det sömnkvaliteten och dels går all energi åt att få ur alkohol ur kroppen.

Koppla av
Prova Yoga 1-2 pass per vecka. Lär dig andningsövningar samt att varva ner genom att utöva en lugnare form av Yoga, t.ex. Hatha. För vissa funkar det väldigt bra att köra ett Yogapass på kvällen det sista man gör, så att man kan gå direkt hem och lägga sig. För andra är det en bra start på dagen.

När man är stressad är det viktigt att inte ta på sig fler aktiviteter, utan snarare försöka hitta stunder för att göra ingenting. Till detta räknas inte att titta på TV! Däremot att läsa en bok eller möjligtvis ta en promenad för att tömma huvudet.

Gör en lista
Undvik multitasking. Använd dig av en TO-DO lista och strukturera ditt arbete och övriga saker du behöver göra. Skriv ner ett par saker (1-5 st) det första du gör på morgonen, ägna dig sedan åt just de sakerna, börja på 1 och jobba dig igenom tills du avslutat nummer 5. Skriv ner de uppgifter som är absolut viktigast att göra, så att det blir en prioriteringslista. Under dagen när du arbetar igenom listan så undvik andra arbetsuppgifter, sociala medier, sms o s v och begränsa helst att titta på mailen hela tiden. Starta helt enkelt en arbetsuppgift och slutför den innan du går vidare med annat. Att ha 100 saker som är startade, halvfärdiga och sedan blir liggande och ger dig dåligt samvete ökar risken att känna sig stressad.

Kosten
Se över din kosthållning. Det är särskilt viktigt under stressiga tider då mycket redan tär på kroppen. Då behöver du näringsrik mat som ökar ämnesomsättningen. Det kan vara perfekt tid för en DETOX, att rensa systemet och ge kroppen en möjlighet att faktiskt ta upp all näring från maten vi äter. En detox sträcker sig vanligtvis mellan 3-10 dagar och kan utföras på många sätt. Under denna tid kan du förslagsvis utesluta kaffe, alkohol, gluten, socker, salt och ev laktos. Ämnen som slöar vår ämnesomsättning och tar energi för att smälta. Man är aldrig så energisk som efter en väl sammansatt detox.

Följ råden ovan och du kommer känna att du bättre hanterar en hög arbetsmängd, familj och alla andra måsten som finns i vardagen. När stressen minskar går det också lättare att få ner vikten.

//Jimmy