TIPS 7

Välj vilka mejeriprodukter du stoppar i dig!

Hyllan där vi finner mejeriprodukter har blivit ganska stor, det finns ett enormt utbud av yoghurt med olika smaker, mjölk av flera olika fabrikat och till råga på allt har de alla olika fetthalter. Vilken ska man välja?

Mejeriprodukter har blivit så vanliga på våra bord att de finns med i snart alla måltider. Vi äter faktiskt otroligt mycket mjölkprodukter om man jämför med resten av världen. Har man följt kostråden sedan långt tillbaka så har mjölkprodukter höjts till skyarna som hälsosamma och innehållande nyttigt kalcium som är bra för vårt skelett.

Problemet med många av alternativen idag är att de ofta är sötade med socker eller sötningsmedel. Utöver att vissa är sötade så innehåller mjölkprodukter olika mängder mjölksocker vilket påverkar vår vikt. Många produkter har väldigt låga värden av de näringsämnen vi faktiskt behöver och ger kort mättnadskänsla. Mängden mejeriprodukter vi äter stör vår tarmflora och slöar vår ämnesomsättning. Aldrig har vi haft så mycket problem med våra magar som nu. För många är problemet laktos, och väldigt många går fortfarande runt omedvetna om hur kraftigt det kan påverka magen.

Generellt kan man utrycka sig så här, alla mår bättre av att dra ner på mejeriprodukter, ingen mår sämre.

Vilka ska man då välja?
För det första, undvik lågfettalternativ, ät de mest naturliga produkterna. Att äta riktigt smör till exempel behöver knappt uttalas längre, undvik margarinet!

För det andra, ät inte sötad yoghurt, det ger dålig mättnadskänsla och är näringsfattigt. Oftast har yoghurten aldrig sett en endaste av frukterna som står på paketet så du kan inte tillgodoräkna dig det heller.

För det tredje, minska på mängden mjölk, drick vatten!

Slutligen välj produkter med så få ingredienser som möjligt, endaste de naturligaste varorna. Tillsätt själv smaker, om det så är frukt eller kryddor som exempelvis örter eller chili. 

//Jimmy