TIPS 8

Dra ned på kolhydrater

Ett lågt kolhydratintag finner du i väldigt många dieter idag. Lågkolhydratkost har varit ett känt begrepp så länge man minns, det finns dokumenterat sedan långt tillbaka att det är effektivt vid viktnedgång. Om du har bestämt dig för att du vill gå ner i vikt så måste du även ta beslutet att välja rätt kolhydrater, där finns inga genvägar. Man kan börja med att säga att det är svårt att få i sig för LITE kolhydrater idag eftersom de lurar överallt, i det mesta vi stoppar i oss. Det har blivit en sådan vanesak att största delen av tallriken ska innehålla kolhydrater att det nu börjar bli väldigt utmanande att förändra. Vi har ätit så sedan barnsben och våra föräldrar åt så innan oss. Enligt Livsmedelsverket ska tallriken fortfarande bestå av en ansenlig mängd kolhydrater. "Fullkorn" och "fibrer" är idag associerat med nyttigt och något som kroppen varje dag behöver. Det vi kan fråga oss själva är kanske, vad är det som är så nyttigt med fullkornspasta eller ett grovt bröd, vad får jag i mig för näringsämnen som kroppen inte klarar sig utan? Väldigt få är svaret, snarare mår vi bättre utan.

Vanliga problem i början man kan förvänta sig:

  • Hunger. Du är inte längre lika proppmätt och kanske känner att du inte står dig fram till nästa måltid utan måste småäta i mellan.
  • Ett kraftigt sug efter kolhydrater, framförallt socker.
  • Nedstämdhet. När du äter kolhydrater produceras även glädjehormoner som dopamin.
  • Efter en tid känner du att "du är värd en belöning" (ett smart sätt av hjärnan att övertala dig att smaka på lite socker).

De goda nyheterna är att allt blir bättre efter ett litet tag. Man måste helt enkelt vänja kroppen vid att nöja sig med kolhydraterna från grönsaker, baljväxter, rotfrukter och sparsamt med frukt och bär. Genom att välja kolhydrater som är näringsrika utan att nödvändigtvis vara kaloririka så kan man undvika de värsta fällorna. Man kan också läsa av en kolhydratstabell på internet för att se hur mycket olika livsmedel innehåller. Ett litet tips för att kontrollera hungerskänslorna är att äta rätt typ av fett till maten, men mer om det i ett senare inlägg.

Vilka kolhydrater ska man då välja?
Glutenfria kolhydrater som inte höjer ditt blodsocker så mycket. Till exempel:

  • Grönsaker (broccoli, blomkål, brysselkål, kål, spenat med mera). Följ säsongen så går det sällan fel, vintertid köp frysta.
  • Nötter och frön (du får fibrer du behöver från till exempel psylliumfröskal).
  • Baljväxter

Utöver viktnedgång så finns det otroligt många fördelar med att dra ned på kolhydrater, generellt välmående och energi kommer över tid att öka samtidigt som du reducerar risken för flera av våra vanligaste folksjukdomar som till exempel diabetes.

//Jimmy