Förbränningstips 9

TIPS 9

Ät rätt fett

Vi har varit rädda för fett väldigt länge. Så länge att det fortfarande tar emot lite att äta fett, det ger som dåligt samvete och man känner sig ohälsosam. Det har inte direkt någon stjärnstatus, det hör definitivt inte till de mer populära orden som "fibrer", "fullkorn" eller "antioxidanter".  

Men frukta inte! Faktum är att vi äter alldeles för lite fett, det är därför populära dieter som fokuserar det har fått sådant fäste på senaste tiden, och man hör vilka förändringar vissa kan göra genom att nästa uteslutande fokusera på intaget av fett.

Det vi vill göra är att börja introducera rätt typ och mängd av fett. Väldigt många har ett underskott av nyttiga fetter i maten, och på grund av det får vi också hälsoproblem. Fett gynnar vår förbränning samtidigt som det fyller en väldigt viktig funktion nämligen att minska inflammationer i kroppen. Det innebär att det har potential att minska risken för flera av våra folksjukdomar idag.

Provar du till exempel att dra ned på kolhydrater samtidigt som du fortsätter med lågt intag av fett så kommer du att blir väldigt hungrig och med all sannolikhet ge upp efter en tid. Nyckeln är alltså att öka olika alternativ av omättat fett.  Fett är det energirikaste näringsämnet för kroppen, det ger dubbelt så mycket energi som kolhydrater till exempel. Det innebär att det är mättsamt och ger en lång mättnadskänsla, till skillnad från kolhydraterna som ger en kortvarig, intensiv och trött mättnadskänsla på grund av det kraftigt ökade blodsockret. Om kolhydrater över tid gör att din hunger ökar, så frisätter fett hormonet serotonin vilket kan dämpa hunger. Fett ger inte ökat blodsocker och därmed inte ökad insulin produktion som ger en jojo effekt under dagen. Just därför ses det som en räddning för många med diabetes eller för de som befinner sig i riskzonen. Omättat fett binder inte heller till insidan av våra kärl, utan arbetar istället för att smörja och minska inflammationer.

Istället för att ge oss in i diskussionen om olika typer av fett -mättat, omättat, enkelomättat och fleromättat, omega 3,6 och 9 så ska vi göra det enkelt. Vi börjar introducera några bra alternativ.

Unna dig en riktigt lyxig olivolja. Öka mängden mörkgröna bladgrönsaker. Använd riktigt smör. Prova kokosfett. Välj bort mejeriprodukter med reducerat fett. Ät lite valnötter och linfrön till mellanmål. Välj att lägga lite mer pengar för att få bra kvalitet på fisken du köper och handla fet fisk.

//Jimmy