Generellt kan man säga om löpteknik - de tre viktigaste man kan tänka på är:

- spring med kroppen upprätt, försök undvika fällning framåt
- springa med korta löparsteg
- försök att landa långt fram på foten

Det är viktigt att få till löparsteget rätt och sträva efter en bättre löparekonomi vilket innebär att löpningen blir mindre kostsam för kroppen.

När man håller kroppen upprätt så jobbar man mer aktivt med djupa magmuskler och sätesmuskler istället för ländryggen. Dessutom får man full utsträckning av höften (höftböjarna) vilken ger ökad rörlighet. Ofta ser vi hos löpare som är av "gamla skolan" att höftböjarna är väldigt stela och dominanta.

Vi försöker hålla så lite kontakt med underlaget som möjligt, det uppnår vi genom att ha korta löparsteg med högre frekvens. Det gör att man studsar mindre upp och ner och kan istället ta sig framåt. På så vis sparar vi massvis med energi.

Nästa steg är att landa långt fram på foten för att undvika isättning av hälen. Det hänger dels ihop med att ha så lite kontakt med vägbanan som möjligt, men även för att använda rätt muskler och undvika skador.

En bra tips är att ta en av dessa i taget och fokusera på. Allt på en gång kan annars vara svårt att förändra.