Vinterträning

Mindre än tre månader kvar till Barcelona Marathon. Hur fixar Maria Karlström att hålla i sin löpträning nu när vintern kommit på riktigt?

- De dagar som det varit riktigt kallt springer jag på löpbandet, men annars  blir det utomhus så ofta som möjligt, säger Maria. Det brukar bli 2-3 pass per vecka och jag varvar intervaller med längre sträckor.

- Under helgerna när jag har mer tid springer jag ofta ett långpass på ca 17 km. Innan jag sticker ut brukar jag slå på bastun och jag tar med mig gelé för att kunna fylla på energi efter vägen. Det underlättar att tänka på den varma bastun som väntar…

- I helgen var det ett riktigt busväder, men tack vare ett inspirerande tips som jag hittade på marathon.se gav jag mig ändå ut. Den enda löpare jag mötte hälsade så glatt. Det var liksom "hon och jag" i snöyran ;-) Jag saknade faktiskt slalomglasögon ett tag!!!

Och här kommer tipset.

Tips 6: Snöstormsmilen
Det här är inte passet för alla. Lika bra att säga det direkt. Du måste gilla riktigt busväder och dessutom ha tillgång till en riktig snöstorm. Men även på våra mest civiliserade platser slår ovädret till någon gång per vinter. När det börjar pratas om snökaos är det dags. På med varma, vindtäta kläder. Förstärk med halsduk, benvärmare, tumvantar, dubbla mössor. Kanske behövs pannlampa. En reflexväst, är som alltid på vintern, självklar. Har du tur och hamnar i ett riktigt snöglopp kan det till och med vara läge för skidglasögon.

Fullt utrustad springer du sedan en oförglömlig mil. Och du kommer att bli förvånad hur bra du tar dig fram trots att bussar, bilar och tåg har så stora problem.