Träningen i korthet

Träningen som vi gör i BOXEN kallar vi Funktionell fitness. Funktionell fitness som träningsform baseras på naturliga rörelser. Vi gör sådant som efterliknar de fysiska förmågor som människan alltid har kunnat, men som görs allt för lite av i dagens stillasittande samhälle: springa, lyfta, kasta, klättra, hoppa, böja, knuffa och släpa. Vi har de här rörelserna i oss naturligt och de ligger till grund för de övningar som vi strävar efter att bemästra i BOXEN. Det kan låta luddigt men grundprincipen är dock densamma: Konstant varierade funktionella rörelser utförda med hög intensitet för att bli så allsidigt tränad som möjligt med lika stor förmåga i var och en av följande fysiska färdigheter: – Rörlighet – Kondition – Uthållighet – Styrka – Snabbhet – Explosivitet – Smidighet – Koordination – Precision – Balans.

Våra pass i BOXEN baseras på antingen tyngdlyftning (Clean and Jerk), gymnastik (pullups, toes-to-bar, muslce-ups eller träning i romerska ringar), övningar med egen kroppsvikt (burpees, armhävningar, airsquats) eller kondition som rodd och löpning. Under många av passen är flera av delarna med och sätts ihop för att öka intensiteten. Till exempel några tunga lyft, följt av armhävningar, burpees och roddintervaller.

Under passen tränar vi oftast en och en eller i team of 2 (lag med 3 eller 4 kan också förekomma) men i en härlig peppande atmosfär där det är lätt att komma in i gemenskapen. Alla pass går att ”skala” upp eller ner, d.v.s. göra det lättare eller svårare för att det ska passa alla utifrån den dagsaktuella formen. Med andra ord: Du behöver inte ”vara vältränad” för att komma och träna med oss i BOXEN, träningen passar ALLA.   

Några termer du kommer stöta på i BOXEN

WOD: Workout of the Day. Alltså dagens träningspass. Vanligtvis börjar vi med en teknik/styrkedel följt av en metcon.

METCON: Metabolic conditioning, den del av dagens pass där vi får upp pulsen. Olika varje dag, ibland korta tuffa intervaller, andra dagar längre tid men lite lägre intensitet.

AMRAP: As Many Rounds As Possible. Ett vanligt upplägg under ett pass där det gäller att på en viss tid klara så många varv som möjligt av förutbestämda övningar.

EMOM: Every Minute, On the Minute. Också ett vanligt upplägg där man börjar med en övning när minuten börjar. Gör klart så många repetitioner som man ska, sedan vilar man tills nästa minut börjar.

21-15-9: Ett vanligt reps-schema inom träningsformen. En metcon kan se ut som följer: 21-15-9 Pull-ups/Thrusters. Då börjar vi med att göra 21 pull-ups följt av 21 thrusters, sen 15 pull-ups, 15 thrusters, och slutligen 9 pull-ups och 9 thrusters. 

PREMIUMKORT
För att ta del av träningen i BOXEN, Open Gym*, redskap och yta krävs det att du har ett PREMIUMmedlemskap.
Ps. Har du redan ett befintligt BASkort så går även detta att uppgradera till ett PREMIUMkort.

*Open Gym: Vid träning då det ej är pass checkar du in dig på "Open Gym" i någon av våra kundstationer. Behåll biljetten under träning i BOXEN då kontroll av medlemskap kommer att ske. 

Ps. Prata med receptionen så får du all hjälp du behöver!

Varmt välkommen till oss i BOXEN
/Coacherna

Boxen 600 x